En resa i tiden – 2

I förra inlägget inledde vi en miniserie om infografikens rötter och historia. Vi fortsätter att berätta om historiska händelser som påverkat vårt yrke. Den här gången om en välkänd och ikonisk karta.

HARRY BECKS KARTA ÖVER LONDONS TUNNELBANA

Det finns informationsgrafik som blivit ikoner. Som inte bara är en god visuell presentation av fakta. Utan som till sin form kunnat upprepas och tillämpas av andra. De har på ett effektivt sätt med visuella medel skapat en presentation av fakta som enkelt kan avläsas av brukare. Harry Becks karta över Londons tunnelbana är en sådan ikon.

Beck Bild 1

Från början gjordes tunnelbanekartor som alla andra kartor. Kartan över Londons tunnelbana innan Beck kom med sin version var gjord av Fred Stingmore. Karta var proportionell. Alla linjer avbildades på samma sätt som vägar eller järnvägar. Men det skapar problem. De centrala delarna, till exempel, blir så kompakta att de knappt går att läsa.

Beck Bild 2

Harry Beck kom att ändra på det. Han arbetade som teknisk ritare på Londons tunnelbana och jobbade med deras signalsystem. Han skissade på en ny karta på sin fritid. Han inspirerades av de kartor som elektriker ritade för att beskriva installationer i byggnader och signalsystem. Första versionen presenterades 1931, men refuserades.

Det som är Harry Becks tanke är att en korrekt geografisk återgivning av stationernas relation inte är viktigt för de som åker tunnelbana. Att åka tunnelbana är som att flyga. Man startar vid en punkt och landar vid en annan. Vad som sker geografiskt mellan stationerna är inte betydelsefullt. Becks tanke var därför att linjerna bara skulle ritas horisontellt, vertikalt eller i 45 graders vinkel. Och att avstånden mellan stationerna inte är viktiga.

Beck Bild 3

Harry Becks första karta lanserades 1933. Den första upplagan trycktes i 500 exemplar och blev en omedelbar succé. Den andra upplagan på 700 000 exemplar tog slut på en månad.

Beck Bild 4

Beck hade sedan ansvar för utvecklingen och justeringen av kartan fram till 1960. Efter Beck tog andra vid. Men flera förändringsförsök fick man ge upp för att återgå till Becks ursprungliga design då de inte mottogs väl av resenärerna. Bland annat mötte ett förslag till mer kompakt typografi starkt motstånd.

Beck Bild 5

Beck Bild 6

Beck Bild 7

I dag är Becks sätt att göra tunnelbanekartor norm i hela världen. Titta på Stockholms tunnelbana eller Göteborgs spårvägar. Eller kartor över näten i Sydney och Barcelona. Eller egentligen vilken karta som helst i vilken storstad som helst i hela världen.

DIGITAL CAMERA

Kartan har blivit en ikon. En av de mest igenkända visuella signalerna för staden London. Och en norm i hela världen för kartor för allmänna transportmedel.

Harry Beck dog den 18 september 1974. Vid stationen Finchley Central på Northern line finns en minnesplatta över Harry Beck med texten: ”Till minne av Harry Beck, upphovsmannen till den speciella tunnelbanekartan över London. Han bodde i närheten och använde den här stationen regelbundet. Kartan används av miljoner dagligen och har blivit erkänd som en klassiker i hela världen”.

Hatten av för Harry Beck.

Mer om Harry Beck se: https://www.youtube.com/watch?v=1xmOpyv5NuI

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s